<
Menu
Polish Music
Chopin Year 2010 events Print
Polish Music
chopin_yearIn 2010 music lovers around the world will celebrate the 200th anniversary of one of the world’s greatest composers - Fryderyk Chopin (1810-2010). In Israel, the Polish Institute together with the country’s top music institutions will present a variety of concerts, recitals, conferences - events which will bring closer Israeli audiences to the composer and his musical masterpieces.
 
מוסיקה של פרבר מזרחי Print
Polish Music

כל כותרות הביניים הם שמות של שירים פולניים
נראה, שלכל עשור יש סגנון מוסיקלי, שמבטא את רוחו ואת הרעיונות שלו, אך לצידו קמים זרמים שנמצאים באופוזיציה. כדי לא לחפש רחוק מדי, מספיק אם נזכיר את שנות ה-80 – התקופה שבה הפופולריות של הדיסקו הגיעה לשיאה, אך בה בעת הייתה גם תקופה פוריה מאד למוסיקה אלטרנטיבית. בשנים אלו התקיימו הופעות ביכורים של להקות בעלות השפעה, כגון: The Smiths, REM ו-Sonic Youth. בפולין, דיכוטומיה זו הייתה חדה יותר ונבעה מהמצב הפוליטי במדינה, שגרם לכך שלהקות, שהיוו אלטרנטיבה לכוכבים הפופולריים, היו מחוץ לשוק העיקרי, והלחץ המתמיד של הצנזורה עליהן, גרם לבעיה לא רק בהפקת תקליטים אלא גם בהפקת קונצרטים. המצב, שבו רוב האנשים הצעירים בפולין חשבו על מרד, היטיב עם ההתפתחות של הפאנק-רוק. בשנות ה-80 החלו את פעילותן הלהקות החשובות ביותר של סגנון זה: Dezerter ("עריק"), Brygada Kryzys ("חטיבת משבר"), Armia ("ארמיה") או Siekiera ("גרזן").

 
החזרה למקורות - הכי מעוררת השראה Print
Polish Music

הבימה של מוסיקת הפולק היא ללא ספק אחת התופעות הגדולות ביותר בשוק המוסיקה הפולני. למרות שמדובר בתופעה מקורית מאד, מאזינים רבים וחלק גדול מהתקשורת אינם מעריכים אותה ואינם מבחינים בה. חוסר עניין זה גורם לכך שחלק משמעותי מההישגים של יוצרי מוסיקת הפולק הפולנית מגיע רק לידיעת החוג המצומצם של אוהדיה. עיתונאים נזכרים בדרך כלל בבימת הפולק רק כאשר קורים אירועים יוצאי דופן – כאשר אמני רוק ידועים עוסקים במוסיקה המסורתית (כמו גז'יגוז' צ'חובסקי בפרויקט מרענן מאד מלפני מספר שנים "גז'יגוז' מצ'כוב" או וויצ'ך ואגלבסקי כיום עם להקת "Voo-Voo"). ההתעניינות מתעוררת גם כאשר אמנים פולנים זוכים בהצלחות מרשימות בחו"ל. רק אז עיתונאים רבים (ובעקבותיהם הקהל) מגלים מודעות לתופעת הפולק. כך היה כאשר במחצית שנות ה-90 הלהקה Trebunie-Tutki קצרה הצלחות רבות (בין היתר הודות לשיתוף הפעולה שלהם עם ה-Twinkle Brothers), אחרי-כן, כשעיבודים של מוסיקת כליזמרים בביצוע הלהקות Kroke ו-Cracow Klezmer Band קצרו תשואות בארה"ב ובגרמניה, ולבסוף, כאשר Kapela Ze Wsi Warszawa ("להקת הכפר ורשה"), שהיא אחד הגילויים הגדולים ביותר על בימת המוסיקה הפולנית בשנים האחרונות, עוררה הדים עולמיים. Trebunie Tutki, Orkiestra św. Mikołaja ("התזמורת של סנטה קלאוס") ויואנה סלבינסקה, עדיין מחפשים ועורכים ניסויים מוסיקליים, והתקליטים החדשים שלהם, שהופקו בשנת 2007, מוכיחים את הרמה הגבוהה שלהם. המוסיקה הדינמית של להקת Psio Crew מושכת המונים בערים רבות בפולין, שרוצים בשעשוע טוב. לעומת זאת Lautari המתוחכמת גוררת התלהבות בקרב המעריצים של מוסיקה מאולתרת. אלו רק דוגמאות עד כמה מגוונת היום המוסיקה של הלהקות המזוהות עם מוסיקת פולק פולנית עכשווית.

 
על הצגות האופרה של מריוש טרלינסקי וקז'ישטוף וארליקובסקי Print
Polish Music

לפני מספר שנים מלאו לה 400 שנים. היו לה תקופות שונות: תקופות שבהן התפתחה וקצרה הצלחות ותקופות של משברים, בהן בישרו לה סוף מהיר. האופרה, "אי-ההבנה המקסימה ביותר בתולדות המוסיקה", כפי שנהג לומר ג'ורג'יו שטרלר, סוג אמנות שמצד אחד כלוא בקונבנציות, אך מצד שני בורח מהכלא של תפיסות ההלחנה השונות.

 
הדור הצעיר ביותר של מלחינים פולניים Print
Polish Music

החיים הנוכחיים של הדור הצעיר מבוססים על פלוראליזם של עמדות והחופש לחפש. מדובר במצב מועיל, שמוליד מעין תסיסה המעודדת התפתחות אידיאות חדשות. בזמנו, מצבם של מלחינים צעירים בראשית דרכם היה שונה מהמצב הנוכחי. מפרספקטיבה של זמן, ניתן לנסח תזה שהדור המתחיל לא ידע ליזום את הקריירות שלו בהצעות אינדיווידואליות החלטיות. הזינוק המרשים הראשון היה הופעת הביכורים של פאוול מיקייטין (יליד 1971) בפסטיבל "הסתיו של ורשה" בשנת 1993: "לה סטראדה". אלו היו זמנים אחרים מבחינת האווירה האסתטית ולכן ה"ויכוח" הנועז של מיקייטין עם הפוסט-מודרניזם עורר הדים רבים. עם זאת, בהשוואה למצב הנוכחי, ניתן להתייחס לפניה החדה שלו למעין המשך דרכו של פאוול שימנסקי, כליישום של התזה "Non plus ultra". ליצירה של שימנסקי, שכמעט מתחילתה הייתה יצירה "מאוחרת" מבחינת הבשלות הפנימית שלה והאווירה של "סוף", קשה להתייחס כאל קרש קפיצה לאידיאות עצמיות, אידיאות של מלחין צעיר ומתחיל. אך מיקייטין לקח סיכון, מכיוון שהגיע כבר בגיל צעיר למסקנות מעמיקות לגבי המצב של יוצר עכשווי ולאבחנות נכונות של המציאות המוסיקלית, שהתוצאה שלהן היתה שינוי בסגנונו של המלחין. בשנות ה-80 התייחסו למוסיקה של מיקייטין כאל פאסטיש של שימנסקי. האווירה האטרקטיבית של פלירט, שלכאורה לא דורש מעורבות, יחד עם שאריות של מערך מז'ור-מינור, הקלה על קליטת המוסיקה ע"י אחדים ודחתה את אלו שרגילים לרוץ קדימה ולחפש חידושים.

 
Contemporary Polish Music Print
Polish Music

Many Themes, Many Dimensions

The term "Polish composers' school" was popularised in the early 1960s mainly by German music critics. This term was coined to name the specific style of Polish music in which the tone of sound is a foundation of the structure of a musical piece. The birth of the "Polish composers' school" was possible as a result of the political détente after Stalin's death which in Poland led to a political crisis in 1956. That was a time of rejecting the personality cult in the sphere of politics, and social realism dogmas in the area of culture. Inauguration of the "Warsaw Autumn" festival of contemporary music in October 1956 also played a significant role in the establishment of the "Polish composers' school".

 
Polish Jazz Print
Polish Music

The jazz movement in Poland has a very long tradition. It is, however, impossible to precisely identify a date, an event or even a series of artistic facts that were the origin of this movement. Before the Second World War, bands playing in restaurants and bars of Warsaw, Krakow or Poznan had "jazz" in their repertoire. This was for example the music of George Gershwin or of the authors of Broadway musicals of the era of swing, such as Richard Rodgers and Lorenz Hart. Their compositions were very fashionable all around Europe at that time, just as was the swing. After the war, the initial period of fascination with jazz music was quickly suppressed by the communist authorities.

 
 

.